ADAT BERSENDI HUKUM, HUKUM BERSENDI SYARAK, SYARAK BERSENDI KITABULLAH!

Followers

Thursday 3 January 2013

Pahlawan Negara Kanang Anak Langkau Menghembuskan Nafas Terakhir..

Kuching 3 Jan - Pahlawan Negara Datuk Temenggong Kanang Anak Langkau menghembuskan nafas terakhir akibat serangan jantung pada pukul 1.45 pagi di Hospital Umum Kuching sarawak pada usia 69 tahun.

Pemergian Kanang merupakan satu kehilangan besar kepada negara kerana beliau merupakan seorang anggota tentera yang berani sewaktu menentang komunis satu ketika dahulu sehingga ceritanya dibukukan dan menjadi salah satu teks komsas Bahasa Melayu. 

Pada 23 januari 2011 lepas, Isteri Kanang telah menghembuskan nafas terakhir di kediaman mereka di Kapung Putat, Sri Aman, jam 5.30 petang. Isteri mendiang Kanang meninggal dunia kerana barah yang dihidapinya. 

Temenggong Kanang Langkau, 69, bekas anggota Batalion 8 Kor Renjer DiRaja Malaysia telah di kurniakan pingat Seri Pahlawan Gagah Perkasa Bintang Kenyalang (SP), yang membawa gelaran “Datuk” daripada Yang Dipertua Negeri Tun Abang Muhammad Salahuddin Abang Barieng sempena majlis sambutan hari ulang tahun beliau yang ke-90 tahun di Kuching Sarawak pada tahun 2011 lepas.

Temenggong Kanang ialah seorang wira yang terkenal di Malaysia dan beliau merupakan bekas anggota askar dari masyarakat Iban Dayak di Sarawak. Beliau telah mengangotai Batalion 8 Kor Renjer Diraja Angkatan Tentera DiRaja Malaysia dan telah bersama-sama berjuang menentang serangan komunis demi kedaulatan negara kita.

Beliau pernah dianugerahkan dengan pingat Panglima Gagah Berani dan Seri Pahlawan Gagah Perkasa oleh DYMM Yang di-Pertuan Agong Sultan Ahmad Shah pada 3 Jun 1981.

Kanang anak Langkau telah dilahirkan pada tahun 1945 di Julau, Sarawak. Beliau menyertai perkhidmatan dengan Sarawak Rangers, maka sebahagian daripada Tentera British, sebagai Iban Tracker pada 21 April 1962. Beliau telah diserap ke Rangers Malaysia apabila Malaysia diisytiharkan pada 16 September 1963. Beliau meninggalkan perkhidmatan ini selepas 21 tahun perkhidmatan sebagai Pegawai Waran Satu.

Berikutan kematian seorang askar di Tanah Hitam, Perak untuk komunis pada 8 Februari 1980, Platun Perisikan Pertempuran Unit 8hb Batalion Royal Rangers di bawah pimpinan Kanang anak Langkau telah ditugaskan untuk mencari dan memusnahkan kumpulan komunis. Mereka dikesan musuh lebih 11 hari di kawasan yang biasa kepada musuh. Pada petang 19 Februari 1980 pada kira-kira 1500 jam platun beliau berjaya untuk menganggarkan lokasi musuh, yang berhampiran. Anggaran awal mereka lokasi musuh terbukti salah apabila mereka mendapati saraf komunikasi menghubungkan pelopor sentri kuasa utama dan platun itu baik di dalam perimeter musuh. Cord seperti ini biasanya disambungkan ke belukar atau tin kosong supaya sentri boleh menggunakan ia untuk memberi amaran kepada pasukan gerila utama. Mereka telah tanpa disedari ditembusi perimeter musuh.

Kanang, 8 meter dari kedudukan sentri musuh, melancarkan serangan ke rusuk kanannya. Ia kemudian menjadi jelas dari api pulangan musuh bahawa kuasa utama adalah ke kiri. Mereka diserang kiri dan dihalakan musuh mengambil satu mangsa dan membunuh lima komunis. Seorang askar cedera parah dan Kanang sendiri mengambil tiga pusingan tetapi terselamat dan akhirnya kembali kepada duti aktif. Keberanian beliau telah ditunjukkan semasa pertempuran, apabila dia menjerit laungan pertempuran legenda! "Agi Idup Agi Ngelaban", yang bermaksud “Selagi saya hidup, saya akan melawan”, dalam bahasa Iban, yang juga merupakan Royal Ranger Regiment moto.

Pada 15 April 2009, beliau menjadi tajuk utama akhbar selepas menyelamatkan bayi orang utan dari tawanan dengan kawannya, Tay Choon Yong. Orang utan bayi itu diserahkan ke Semenggoh Wildlife Centre. Beliau kini sebagai Temenggong (Ketua Paramount) orang Iban di Sri Aman, di mana beliau kini tinggal.

p/s - Takziah kepada keluarga Kanang, Negara merasai kehilangan besar diatas pemergian Kanang sebagai seorang pahlawan.

1 comment:

  1. Takziah buat keluarga perwira negara... Kanang Anak Langkau...

    ReplyDelete

Setiap komentar atau pendapat yang dilontarkan adalah tanggungjawab sendiri dan tidak mempunyai kaitan dengan Tentera Sabil Bloggers. Terima Kasih