ADAT BERSENDI HUKUM, HUKUM BERSENDI SYARAK, SYARAK BERSENDI KITABULLAH!

Followers

Wednesday 19 December 2012

Kronologi Pergaduhan Melayu dan India di Kuala Muda!

Pada 15 Disember 2012 ( Sabtu Malam Ahad )

Sekumpulan Hindu Extreme telah menyerang kawasan sekitar Jalan Taman Ria Jaya hingga ke Flat Paya Nahu- di lorong 1/1 Taman Ria Jaya kawasan bangunan kedai yang baru buka berdekatan Flat Paya Nahu yang terdapat kedai ECONOJAYA. Beberapa anak melayu cedera termasuk gambar Haikal yang tersebar meluas akibat di tetak.Semasa kejadian beberapa kerosakan lain turut berlaku seperti 3 motorsikal di bakar,2 buah kereta dan lori di katok dan beberapa anak melayu di pukul secara beramai-ramai dan Extrme Hindu ini membawa bersama pedang samurai.

Pada 16 Disember 2012 ( Ahad )

Saya tidak mendapat apa-apa maklumat kecuali beberapa tangakapan telah di lakukan pihak polis = sumber dari kawan saya sendiri yang di serang dekat kawasan Flat. Ketika itu kawan saya berada di balai untuk membuat laporan kerana kereta dia merupakan salah sebuah kereta yang dirosakan.

Pada 17 Disember 2012 ( Isnin )

Maklumat dari satu sumber di rahsiakan pihak polis telah di pekuatkan dengan setiap IPD di Kedah di wajibkan meminjam sebuah kereta peronda dan 10 anggota untuk membantu IPD Sungai Petani Kedah.Bilik Gerakan di IPD Sungai Petani di buka dan beroperasi 24jam dan di khabarkan Ketua Pengarah Siasatan Jenayah Bukit Aman akan turun IPD Sungai Petani.

Pada 18 Disember 2012 ( Selasa )

Bertempat di hadapan Pejabat Pos Sg Lalang, seorang anggota polis yang pada ketika itu cuba menahan seorang dewasa keturunan india dan kemudian berlaku pergelutan dan polis berkenaan cedera akibat di tetak ( kesahihan tidak nyata ).

Berikut Laporan Kerosakan Yang Berlaku

*** 14 budak melayu kini di rawat di Hospital Sungai Petani
*** 2 buah kereta di rosakkan
*** 2 buah lori di rosakkan
*** 3 buah motorsikal di bakar

Berikut laporan dari IPD Sungai Petani

***Ketua masyarakat bagi india dan melayu telah di panggil untuk sesi taklimat di Bilik Gerakan IPD Sungai Petani.
*** Sedang berlangsung ketika ini mersyuarat tergempar ayahanda-ayahanda pekida di Alor Setar Kedah
*** Ratusan pihak polis telah berkampung di IPD Sungai Petani bagi menangani sebarang kemungkinan.

Saya baru balik dari Taman Bandar Baru Sungai Lalang lokasi paling panas dan berikut keadaan yang berlaku di sana, 
*** Sekatan jalanraya di lakukan oleh polis dan F.R.U
*** Ranting di kawasan berkenaan beroperasi 24jam
*** Setiap 5minit akan kelihatan kereta peronda dengan membuka lampu siren

Saranan & Nasihat serta langkah awal yang perlu di ambil adalah :-

1- Elak dari melalui kawasan-kawasan panas
2- Elak dari berkumpul beramai-ramai di sesuatu kawasan dalam keadaan mencurigakan
3- Berada di rumah pada waktu malam dan kurang aktiviti keluar rumah.
4- Untuk perintah berkawal adalah lebih baik setiap ranting menjaga kawasan 
5- Elak dari menjadi pemberita tidak bergaji dengan menambah-nambah cerita.

Sumber Facebook - Kekanda Azrul

Pihak IPD Kuala Muda, Kedah telah memanggil ketua-ketua masyarakat bagi mencapai persefahaman antara berbilang kaum setempat di sekitar Sungai Petani Ahad 16/12/12 lalu susulan bermulanya pergaduhan di Paya Nahu, Sg. Petani. Sehubungan itu kedua-dua belah pihak diminta menghormati persefahaman yang dicapai & mengekalkan perpaduan. 

Sumber - PEKIDA BATU 4, JLN KAPAR, KLANG.


STATUS TERKINI KES PERGADUHAN DI SG PETANI:

Dato' Abdul Ghaffar Rajab, Timbalan Ketua Polis Kedah melalui sidang media yang diadakan di IPD Kuala Muda memaklumkan, keadaan keselamatan dan ketenteraman awam di Daerah Kuala Muda adalah selamat dan terkawal walaupun telah berlaku insiden pergaduhan antara beberapa individu yang bermula pada awal pagi 16/12/2012. 

Sehingga kini, seramai 34 orang telah ditahan untuk membantu siasatan. Seramai 8 orang mangsa yang cedera kini dirawat di Hospital Sultan Abdul Halim dan seorang daripadanya telah dibenarkan keluar.


p/s - Kepada masyarakat di Kuala Muda ikutlah segala arahan pihak PDRM untuk keselamatan dan keamanan di kawasan tersebut. Semoga pesalah-pesalah ini dapat didakwa dan dihukum dengan hukuman setimpal dan keras kerana cuba menghuru-harakan keadaan. Jika ada ISA dh settle kes ni, tetapi apakan daya ISA dh dihapuskan.

No comments:

Post a Comment

Setiap komentar atau pendapat yang dilontarkan adalah tanggungjawab sendiri dan tidak mempunyai kaitan dengan Tentera Sabil Bloggers. Terima Kasih