ADAT BERSENDI HUKUM, HUKUM BERSENDI SYARAK, SYARAK BERSENDI KITABULLAH!

Followers

Wednesday 26 December 2012

Amanat Hadi Bertentangan Ajaran Islam! - MAIK

Kota Bharu 26 Dis - 31 Tahun lepas Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan (MAIK) telah membuat teguran secara rasmi kepada Hadi Awang menerusi surat rasmi pada tahun 1981 adalah merupakan fatwa yang masih digunakan sehingga hari ini.

Teguran tersebut telah dibuat hasil daripada mesyuarat Jemaah Ulama MAIK yang telah dipengerusikan oleh Mufti Kelantan yang kelapan, Allahyarham Datuk Mohd Noor Ibrahim bagi membincangkan isu kafir mengkafir sesama islam pada 31 tahun lepas.

"Jabatan Mufti telah mengeluarkan fatwa dan telah membuat teguran terhadap amanat Hadi Awang dan selebihnya adalah tanggungjawab pihak berkuasa dan mahkamah syariah". Kata Mufti Kelantan Mohamad Syukri Mohamad.

Tindakan yang boleh dibuat oleh jabatan mufti hanya boleh mengeluarkan fatwa dan selebihnya bergantung kepada kepada penguatkuasaan dan badan kehakiman. 

Pembahagian tugas sudah dibahagikan kepada tiga iaitu badan yang mengeluarkan fatwa, badan penguat kuasa dan badan kehakiman, jadi soalan seharusnya ditanya kepada bahagian penguatkuasaan.

Keputusan fatwa Jemaah Ulama pada 15 Jamadil Akhir 1401 Hijrah telah dibahaskan menggunakan kitab-kitab tafsir dan kitab-kitab tauhid ulama muktabar. Hasil perbincangan telah memutuskan bahawa kesemua lapan perkara yang dibincangkan adalah bertentangan dengan ajaran Islam dan mendatangkan bahaya kepada akidah dan perpaduan umat islam. 

Antara akibat terlalu taksub dengan amanat Hadi Awang terjadinya perkara pembayaran zakat fitrah hanya dilunaskan kepada imam yang menyokong PAS sahaja walaupun diluar mukim dan menunaikan fardhu Jumaat di masjid tertentu sahaja. perkara ini disahkan oleh Shokri Mohd. Nor, 68, Bekas Ahli Jawatankuasa PAS Pasir Puteh sekitar tahun 2000, ketika menceritakan perkara itu menyatakan kekesalan di atas keterlanjuran itu sepanjang bergiat aktif sebagai aktivis tegar Pas sejak 40 tahun lalu.

Turut dibincangkan dalam mesyuarat itu adalah akad nikah yang dibuat oleh imam UMNO perlu diperbaharui, mayat orang UMNO tidak boleh dikebumikan di tanah perkuburan Islam, jenazah orang UMNO tidak boleh disembahyangkan kerana murtad dan orang UMNO tidak boleh melakukan sembahyang jenazah terhadap orang bukan UMNO serta orang UMNO tidak perlu sembahyang atau menunaikan haji kerana amalan mereka tidak diterima Islam.

Berikut nama-nama Jemaah Ulama yang bermesyuarat pada tahun 1981.

Datuk Ismail Yusoff - Timbalan Mufti Kerajaan Kelantan.

Abd. Aziz Abu Bakar - Pondok Terusan,Pasir Tumbuh.

Abul Ghani Awang Chik - Pondok Kubang Bemban, Pasir Mas.

Mohamad Yusoff - 383 Jalan Atas Banggol. Kota Bahru.

Hassan bin Haji Ismail - Maahad Muhammadi,Kota Baru.

Abdullah Abd. Rahman - Pondok Lubuk Tapah, Pasir Mas.

Hasbullah Mohd. Hassan - Imam Besar Masjid Muhammadi.

Hassan Idris - Penolong Pengarah Yayasan Sekolah Agama Kelantan (JASA) Lundang, Kota Bahru.

p/s - MAIK telah mengeluarkan fatwa setelah bermesyuarat pada tahun 1981 yang mengatakan amanat Hadi Awang bertentangan dengan ajaran Islam dan boleh mengakibatkan kita tergelincir daripada akidah, siapakah kita untuk mempertikaikan fatwa Jabatan Mufti?

No comments:

Post a Comment

Setiap komentar atau pendapat yang dilontarkan adalah tanggungjawab sendiri dan tidak mempunyai kaitan dengan Tentera Sabil Bloggers. Terima Kasih